Dobrogea şi pământul ei nisipos, dealurile terasate arse de soare, această lume străveche - laborator antic al vinului, dă viilor sale caracterul spaţiului dintre Dunăre şi mare. Murtfatlar nu mai e de mult numele vechii localităţi dobrogene, rebotezată pentru scurt timp în istorie cu mai românescul nume Basarab, ci un brand al vinului produs în cantităţi din ce în ce mai mari, supus contrafacerii, atât ca formă supremă de flatare, cât şi ca dorinţe pecuniare. Din cele peste 3.000 de hectare de viţă-de-vie, crama cu o capacitate de producţie uriaşă alimentează piaţa internă şi trimite la export o cantitate record de vin de diferite calităţi. Era aşadar timpul ca oenologii cramei să îşi pună cunoştinţele alchimice la lucru şi să creeze, din recolta celo 29 de hectare ale Diviziei Premium, nişte cupaje din soiuri atent selecţionate dedicate nasurilor şi papilelor fine, ale clienţilor HoReCa iubitori de vinuri bune, tot mai numeroşi în România. Mai precis, 3Hectare Sable Noble cuprinde trei cupaje culese din aceste trei hectare de sol nisipos unic în Romania. Selecţionând vârfurile anilor anteriori, s-a născut cupajul alb Sable Noble: Pinot Gris 2009 şi Sauvignon Blanc 2010, un vin răcoros, fructat discret, uşor mineral, cu aromă de pere Williams şi pomello. Aceasta gamă a fost lansată la restaurantul Charme din Bucureşti, de către întreaga echipă managerială: Dan Bundur, managerul Wine Soul, Divizia Premium, directorul general Cosmin Popescu, Stephanie Binder, sales manager, şi Cristian Baschir, promotion manager, în faţa presei şi a bloggerilor de vin din toată ţara invitaţi cu mărinimie de către managerii Murfatlar în Capitală pentru eveniment. Cupajului alb i s-au asociat fructe de mare, tartă de avocado, somon şi somn. Cristian Baschir a explicat metodologia facerii Pinot Gris-ului care a avut timp să se aşeze, maturat în vase de stejar. Rosé-ul a surprins prin culoarea mai închisă decât ne-am aştepta de la un rosé, cu explicaţia că aceasta era culoarea normală a unui vin roşu acum mai bine de un secol, însă metodele de producere a vinului şi gusturile iubitorilor de vin au dus la mutaţii de culoare spre roşu închis. Este produs din Cabernet Sauvignon, având contact cu pieliţa între 8 şi 12 ore, permiţând un extract mai puternic de culoare, în acelaşi timp păstrând tipicitatea zonei. Aromele sunt fine, greu de detectat, la fel ca la cupajul alb, ceea ce a făcut să primească nişte calificative grăbite destul de puţin măgulitoare din partea celor care l-au gustat la Charme. A acompaniat şi un piept de raţă cu sos de fructe de pădure şi file de peşte, încercând să împace cele două tipuri de carne. Însă cel mai iubit cupaj a urmat alături de file mignon de vită şi file de căprioară, alegere excelentă pentru acest vin roşu Cabernet Sauvignon / Merlot 2008 şi Fetească Neagră 2009, vinificate separat. Maturarea vinurilor în vase de stejar de 500 de litri reduce suprafaţa de contact cu lemnul, fermentaţia se face cu drojdii sălbatice naturale iar vinul este nefiltrat. Nici aromele acestuia nu sunt explozive, cum ne-am aştepta de la un vin născut din vechile soluri şi soarele de la Pontus Euxinus, însă efectul olfactiv e mai mult "dernièr nose" iar gustul se descoperă încet şi evoluează treptat invadând papilele gustative cu arome fructate şi urme de tabac. Aceste trei creaţii sunt doar un început al Wine Soul, ni s-a promis, urmând ca la următoarea recoltă, din toamnă, să înceapă un adevărat proces de creaţie pe baza unei atente selecţii de pe aceste suprafeţe, sub bagheta unui celebru creator de vin: Răzvan Macici, winemasterul de la Nederburg, Africa de Sud, care îsi va face vreme, profitând de contratimpul toamnelor celor două emisfere, pentru a experimenta într-o microcramă pusă la dispoziţie pentru el în giganticul complex Murfatlar.
Text şi foto: Adrian Armanca